Czym jest mentoring? Kompetencje psychologiczne mentora

Kompetencje psychologiczne

W mentoringu kompetencje psychologiczne, często nazywane „miękkimi” koncentrują się na tworzeniu klimatu sprzyjającego efektywności. Zaliczymy do nich konsekwencję, systematyczność oraz wytrwałość.

Umowa

Wszystkie trzy kompetencje wymagają aktywnego współdziałania mentora i mentee. Rolą mentora jest tworzenie klimatu oraz zasad mentoringu, które będą mobilizowały mentee. Pierwszym zadaniem będzie dlatego ustalenie grafika spotkań mentoringowych (sesji), kolejnym dotrzymywanie terminów i umów pomiędzy mentee a mentorem. Przedmiotem umów będą zarówno opanowanie materiału teoretycznego, wykonanie konkretnych ćwiczeń, jak i ewaluacja, czyli ocena efektów cząstkowych. Brak cykliczności i konsekwencji w prowadzeniu procesu edukacji oraz podsumowań, feed backu i wyciągania wniosków z kolejnych kroków mentee w drodze do celu, to jeden z czynników destabilizujących proces, wprost odpowiedzialny za brak pozytywnej zmiany.

Etapy i nagrody

Kolejnym czynnikiem wpływającym na motywacje psychologiczne, o który należy zadbać będzie zatem podsumowywanie etapów edukacji i treningu oraz świętowanie z okazji osiągnięcia przez mentee etapów cząstkowych lub wyników pośrednich prowadzących do sukcesu. Podstawowym celem stałego monitorowania postępów mentee jest wyciąganie wniosków i natychmiastowa korekta błędów aby uniknąć ich nawarstwiania. Drugim zadaniem mentora jest wzmacnianie pozytywnej zmiany poprzez świętowanie i nagradzania. Jedną z najskuteczniejszych nagród jest autonagroda, czyli wyznaczenia jakiegoś, choćby nawet symbolicznego, bonusu przydzielonego przez mentee samemu sobie.

Rolą mentora jest zaproponowanie tego rodzaju działania nagradzającego i dopilnowanie aby doszło do skutku. Niemniej ważnym elementem jest również uczestniczenie mentora w procesie gratyfikacji. Może ona polegać na pozytywnym wzmacniającym feedbacku lecz również na wspólnym świętowaniu (np. symboliczna uroczystość po zakończeniu jakiegoś etapu) lecz również na nagrodach materialnych, jeśli wynikają one ze specyfiki branży, zasad stosowanych w firmie lub po prostu istnieje przewidziany na nie budżet. Najistotniejszym czynnikiem jest jednak samo istnienie świąt i nagród podobnie jak podsumowań, informacji zwrotnych i wyciąganych na ich podstawie wniosków.

Najważniejsze feedbacki i wnioski powinny być zapisane, zaś ich praktyczne zastosowanie przez mentee każdorazowo analizowane.

Czym jest mentoring? Kompetencje psychologiczne mentora
Oceń artykuł

Udostępnij:
Maciej Bennewicz

Maciej Bennewicz

Dyrektor Instytutu Kognitywistyki, wykładowca mentoringu i coachingu, pisarz, socjolog, coach, terapeuta, superwizor.

1 komentarz

  1. No cóż. Każdy szef występuje czy chce czy nie w roli mentora. Najczęściej robią to po omacku czyli w oparciu o przypadkowe obserwacje, zlepek doświadczeń czy po prostu intuicję. W moim poczuciu każdy szef powinien otrzymać uprzednio szkolenie mentorskie. To taka utopijna wizja z mojej strony. Niestety nierzadko nie ma nawet pomysłu na sukcesję. Czyli przy dyrektorze wielkiego działu nie ma zastępców i gdy powstaje wakat – nie ma komu zastąpić. Rzadko kiedy zespoły są tak budowane aby funkcjonowały bez szefa czy lidera chociaż znam takie przypadki.

Komentarze są wyłączone.