dorosłość

Dorosłość – trzeci koan dla Joanny

– Dorosłość, mistrzu, czym jest? Wiele mówimy o dorosłości z innymi uczniami wyczekując dnia inicjacji. Czym jest dorosłość? – Powtórzył.

– Ach dorosłość, dorosłość, prawda. Dorosłość wydaje się taką doniosłą sprawą. Dojrzałość to nie są dorosłe rozmowy ani poważne decyzje. Dzieci w ten sposób udają dorosłych mistrz potarł łysą czaszkę szorstką jak papier dłonią.

– W takim razie co się stanie po naszej inicjacji? – Dopytywał uczeń.

– Dorosłość to nie są rozstania ani spotkania, ani nawet wyrażanie swoich emocji, ani mówienie wprost, ani nawet powstrzymywanie się od agresji. Dzieci w ten sposób udają dorosłych – mistrz potarł dłonią długą brodę.

– W takim razie po czym rozpoznam dojrzałość? – Uczeń nie ustępował.

– Dorosłość to nie jest mądrość usłyszana na wykładach ani wyczytana w księgach wiedza. Nie jest również wtedy, gdy oczekujesz, że ktoś uzna cię za dorosłego, ani wtedy, gdy masz własne pieniądze i kredyt u kupca. Dzieci w ten sposób udają dorosłych – mistrz poprawił ciepłe skarpety na stopach.

– Dlaczego nieustannie odpowiadasz mistrzu zaprzeczając? Sam nas uczyłeś, że należy używać języka proaktywnego – uczeń również poprawił skarpety bezwiednie naśladując mistrza.

– Dobre pytanie – mistrz najwyraźniej ucieszył się klasnąwszy w dłonie. –  Odpowiadam używając zaprzeczenia, gdyż dziecko nie wie czego chce, najczęściej nie potrafi określić stanu docelowego za to z łatwością dostrzega, czego nie chce. Dziecko kieruje się unikaniem przykrości i prostym hedonizmem. Chce tego, co kojarzy mu się z przyjemnością, której już kiedyś zaznało. Dziecko nie potrafi zauważyć ani chęci, ani konsekwencji, nie wie czego chce, nie rozumie co mogłoby być tam, ale doskonale rozpoznaje, czego nie chce tutaj – mistrz zaśmiał się głośno i znów klasnął w dłonie.–  Co wydarzy się po inicjacji? Być może poczujesz, że wiesz czego chcesz.  

________________________________________

inne koany

Dorosłość – trzeci koan dla Joanny
5 (100%) 4 vote[s]

Udostępnij:

Maciej Bennewicz

Założyciel i pomysłodawca Instytutu Kognitywistyki. Twórca podejścia kognitywnego m.in w mentoringu, tutoringu, coachingu oraz Psychologii Doświadczeń Subiektywnych. Artysta, pisarz, socjolog, wykładowca, terapeuta, superwizor.